söndag 13 december 2009

aktivitet för nördar alternativt tuffingar

Söndags förmiddagar är vigda åt frisksportande i Hellasgården. Rutinen är som följer;
1. ångest och frusenhet över att ta sig iväg från varmt och mysigt söndagshäng i Sjöstaden
2. byter till löpskor vid bilen och joggar iväg. Biter ihop första kilometern då det är rakt uppför, efter denna startsträcka känns löpningen bara bra.
3. spurt sista kilometern, J psykar och driver upp tempot så jag får nästintill astma.
4. maxning till bilen, jag vinner/J låter mig vinna
5. nöjda promenerar vi till bastun
6. 15-20 min skållning i bastun där det alltid finns nån liten trevlig tant att prata med eller en diskussion att tjuvlyssna på.
7. ut i kylan för att plumsa i sjön. Jag säger mantrat (som en av bastutanterna lärde mig)"det är bara att sjunka ner, det är bara att sjunka ner osv...". Lika galet kallt, är det galet härligt efteråt då vi står på bryggan i badkläder i december och blickar ut över sjön och är stolta som tuppar.
8. Avslutar med lunch och konstaterar att det är en riktigt bra söndagstradition vi har.

Idag blev det 10km löpning och det var 3 grader i sjön.
Nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar