tisdag 8 december 2009

Kaffe


Minst 4 koppar kaffe blir det för mig varje dag, ibland betydligt fler. Första koppen på morgonen är den viktigaste. Det känns som man ser världen genom ett svart-vitt filter innan första koppen, men sen... mmm regnbågens alla färger lyser upp tillvaron (ja, det är bara vanligt koffein vi pratar om), jag blir kontaktbar och håller fokus ända till, just det, 10-kaffet. Jag är också en sådan som smusslar med mig fulkaffe (neskaffe)när jag är på resande fot ifall det inte finns på hotellet eller så. (I vilket land finns det inte kaffe?!)

Iallafall, imorse var jag och vännen M på en frukostföreläsning med Ulrica Norberg som 4good anordnade. Ulrica pratade om mindfood och vikten av att ge vår kräsna hjärna den energi som den behöver för att optimera vår mentala och fysiska hälsa. Inget nytt under solen direkt förutom att man ska undvika att dricka kaffe direkt på morgonen. Detta då hjärnan har haft nattpasset och reparerat och lagrat och drömt och haft sig under fastetimmar och är mao som en svamp på morgonen. Enligt Ulrica är det bättre att vänta med kaffekoppen till eftermiddagen och då ta en espresso a la gorme´och satsa på rätt böna. Espresso innehåller mindre halt gift än bryggkaffe då dessa bönor är bearbetade i fler led.
Det kändes inte som läge att fråga huruvida (o)hälsosamt det är att dricka fulkaffe...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar