onsdag 13 januari 2010

Kvällens samtalsämne här hemma; fotosyntesen

Jag håller på att förbereda en föreläsning i näringslära och gör en djupdykning i energibegreppet. Har roat mig med att räkna ut min BMR (basalmetabolism dvs din "grundämnesomsättning i vila"), MET (ditt energibehov vid arbete), PAL(ditt energibehov grundat på din livsstil) och BMI (body mass index) och sedan skulle jag också kunna ta hänsyn till min syreomsättningsförmåga och få fram massa mer fakta. Ja ni fattar att man kan hålla på och snöa in sig hur mycket som helst. Dett är väldigt intressant, Men vad som fashinerar mig mest är hur fiffig fotosyntesen faktiskt är. Jo, man lär ju sig det i skolan och så men det var ju inte så man (jag) reflekterade mer över det. Jag har inte riktigt tänkt på hur otroligt smart det där är. Professor Baltzar får jobba för att slå den där uppfinningen alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar