torsdag 14 januari 2010

TV-stjärnor


Jag kan ju vara näst intill löjligt nöjd då vi genomfört söndagstraditionen med träning, bastu och dopp i sjön. På måndagen fortsätter jag och mallar mig på jobbet om framförallt badet (ok jag inser nu att jag måste verkligen sluta älta detta på jobbet!).


Källan till det här söndagsnöjet är gänget ovan som min svärfar Larsis ("härligt, härligt")ingår i. "Stångtjärnsgubbarna". En respekterad skara som är ett återkommande samtalsämne bland både mina och J´s kompisar. Stångtjärnsgubbarna är en grupp på sisådär 20 stycken dalmasar i sina bästa år som ses varje söndag kl 8.00(!)för just träning, bastu och bad. Varje vecka, år ut och år in sedan - 40 talet. Respect! Det som är fashinerande är deras rutiner, vi snackar fasta platser i omklädningsrummet, badutrustningen (liten handduk och trätofflor), vems tur det är att skrubba de andra på ryggen (ja, dom är skinnflådda enligt rykte) osv. Listan kan göras lång. Jag lyssnar med stora öron när Larsis berättar om gänget, vi skrattar lite åt hela grejen men jag tycker verkligen att det är helt underbart med deras träffar. Dessa gubbar som träffas och alla vet hur det ska vara, det behövs inte så mycket prat. Man är där och man är en del av ett sammanhang, en gemenskap. Stångtjärnsgubbarna är ett unikum. Dom borde märkas som världsarv. Ja, iallafall ett Svenskt kulturminne.

För att krydda på det här fantastiska gänget så skall det tilläggas att flera av dem är vasaloppsveteraner - vad annars?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar